Σσσ... Τώρα μιλάμε Εμείς!

Το περιοδικό του 1ου Γυμνασίου Βύρωνα

Με αφορμή τις απόψεις του νεωτεριστή Ευριπίδη

Από τον Νικόλα Βλατάκη, τμήμα Γ1
και την Ελευθερία Καραμηνά, τμήμα Γ3

Με έναυσμα το κείμενο της « Ελένης» του Ευριπίδη (στ. 822-837) ασχοληθήκαμε με το φαινόμενο της εμπιστοσύνης που δείχνουν από την αρχαιότητα οι άνθρωποι στην τέχνη της μαντείας. Τη μαντεία μπορούμε να τη διαιρέσουμε σε δύο είδη, τη φυσική και την τεχνητή. Η πιο φανερή μορφή της φυσικής μαντείας στηρίζεται στα όνειρα. Μια άλλη μορφή φυσικής μαντείας ήταν στα παλαιά χρόνια η προφητεία από το στόμα κάποιου που ενεργούσε ως το φερέφωνο (προφήτης) μιας ανώτερης δύναμης που τον κυβερνούσε. Η τεχνητή μαντεία βασίζεται σε εξωτερικές παρατηρήσεις ζώων, φυτών ή αντικειμένων. Η πιο γνωστή της μορφή είναι οι οιωνοί. Οι Ρωμαίοι οιωνοσκόποι παρατηρούσαν τα μετεωρολογικά φαινόμενα, τη συμπεριφορά των πτηνών ή τα σπλάχνα των θυσιαζόμενων ζώων.

Στην αρχαιότητα, η μαντεία χρησιμοποιούνταν με παρόμοιο τρόπο όπως και στις σημερινές δύσκολες εποχές.  Έτσι και τότε, οι άνθρωποι είχαν την ανάγκη να προβλέπουν «Το μέλλον» με κάθε δυνατό τρόπο γι’ αυτό και εμφάνισαν την μαντεία. Η μαντική τέχνη θεωρούνταν μια πύλη μέσω της οποίας οι θεοί απευθύνονταν άμεσα στους ανθρώπους και διέφεραν από τους μάντεις που ερμήνευαν τα σημάδια των θεών μέσα από την παρατήρηση της συμπεριφοράς των πουλιών,  των σπλάχνων, των ζώων ή άλλες μεθόδους.

Στην σημερινή εποχή, οι άνθρωποι εξακολουθούν να νιώθουν την ανάγκη να προβλέψουν  το μέλλον και στις δύσκολες στιγμές της εποχής μας, έχουν κάνει την μαντική τέχνη να επιστρέψει ως μια τάση. Υπάρχουν, λοιπόν, τρόποι που οι άνθρωποι σήμερα προσπαθούν να μαντεύουν το μέλλον. Οι μέθοδοι αυτοί είναι ποικίλοι: αστρολογία, χαρτομαντεία, καφεμαντεία, χειρομαντεία, μέντιουμ, ονειρομαντεία.

 

Το μαντείο των Δελφών

Στον συγκεκριμένο μονόλογο του αγγελιοφόρου ο ίδιος ασκεί κριτική στην μαντική και κατηγορεί τους μάντεις, αναφέροντας πως οι μαντικές προβλέψεις είναι ψεύτικες και ξεγελούν τον άνθρωπο. Παράλληλα, υπονοεί πως ο καλύτερος τρόπος για να ρυθμίσουν οι άνθρωποι τη ζωή και τις επιλογές τους, δεν είναι η μαντεία ή αντίστοιχες τεχνικές αλλά ο σωστός τρόπος επικοινωνίας με τον θεό, η δραστηριότητα και η προσωπική κινητοποίηση κ.λπ.. Τα λόγια αυτά δεν είναι αποδεκτά στην εποχή του, διότι οι άνθρωποι πιστεύουν  πως οι μάντεις είναι άνθρωποι σοφοί, γεμάτοι γνώση και μπορούν να προβλέψουν το μέλλον και τις επιλογές τους. Ο Ευριπίδης βάζει τον μάντη να λέει όλα αυτά καθώς φαίνεται να αμφισβητούσε τις λαϊκές αντιλήψεις που επικρατούσαν στην εποχή για την μαντική, προβάλλοντας τη δυνατότητα του ανθρώπου να ορίσει μόνος του τη ζωή του, με την κρίση και την κινητοποίηση της δράσης του. Αντίθετα, οι άνθρωποι στην σημερινή εποχή δεν πιστεύουν στη μαντεία λόγω της εξέλιξης των επιστημών, καθώς αποδεικνύεται πώς δεν πρόκειται να προφητεία αλλά για κάτι που όλοι θα ήθελαν να ακούσουν. Ωστόσο,  ακόμα και στη σημερινή εποχή υπάρχουν μερικές εξαιρέσεις ανθρώπων που πιστεύουν στην μαντεία, στην αστρολογία και σε αντίστοιχες τεχνικές θεωρώντας πως οι άνθρωποι που προβλέπουν την μοίρα τους έχουν μαντικές ικανότητες.

 

Αφήστε μια απάντηση

Σχετικά Άρθρα